.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Wednesday, August 26, 2015

Tajuk 779 - Proposal – TEBAL tapi masih BEBAL !

4 element utama dalam persediaan proposal

Pertama: Tebal tapi bebal
Proposal sifatnya draft. Draft sifatnya flexible. Proposal yang ditulis tebal, silap hari bulan menjadikan kita semakin bebal, kerana hilang focus kepada isi utama, berbanding isu remeh temeh penulisan proposal. 

Kedua: Landmark
Jika kita ingin melukis peta menuju ke suatu destinasi baru yang kompleks, maka langkah pertama adalah meneliti dan cuba mendapatkan gambaran menyeluruh kawasan yang bakal dilalui dengan mencari landmark, spt bangunan utama, bukannya gerai2 kecil tepi jalan.
Langkah seterusnya adalah membuat lakaran ringkas semua landmarks utama, supaya mudah pula bagi seseorang yang “expert” utk memberi justifikasi laluan yang kita lakar tersebut menepati destinasi. Kalau kita cuba melakarkan dengan detail, bukan sahaja masa terbuang, confius malah sukar pula dibaca dan disemak oleh orangyang lebih arif.

Percayalah, keghairahan menyiapkan proposal yang tebal dan detail, banyak kalanya membawa natijah negative, bukan satu, tetapi dua.

1. Pelajar membuang banyak masa tulis, edit, tulis sehingga hilang focus kepada memahami landmark utama kajian

2. SV maybe hanya sempat menyingkap sepintas lalu elemen dalam proposal yang mungkin bukan landmark utama kajian pelajar.

Ketiga: 4 element utama proposal

Pelajar sebagai supervisee yang novis, memerlukan SV terlebih dahulu meneliti dan memberi nasihat / justify landmark berikut, tanpa perlu terlalu sibuk utk menulis proposal yang tebal-tebal, sementelahan yang akan dinilai adalah tesis bukan proposal:

Element 1. 
Memastikan “masalah” yang dikemukakan oleh pelajar adalah “researchable” dgn mempunyai element “contribution to knowledge” yang novel dan signifikan utk dibaca dan dikongsi dgn scholar community dalam bidang kajian.

“Masalah” kajian lah yang perlu diutamakan, dibahas dan dibincang di awal2 semester utk membantu pelajar mengenalpasti element tersebut dari pembacaan yang mendalam dan menyeluruh.
Berbincanglah maksud “masalah”, “novelty”, “significant”, “contribution to knowledge” sejelas-jelasnya dan difahami oleh pelajar supaya elemen ini dapat dikenalpasti dari pembacaan bak mentari disiang hari…. kerana inilah element diperlukan dalam penulisan tesis dan penyelidikan, serta publication.

Jeng.. jeng… jeng….

Entah datang dari sumber mana, lalu dianuti turun temurun sehingga sibuk betul pelajar awal2 dah ditanya dan disergah dengan “research gap”, “originality” serta ditagih “impact” kajian kepada pelbagai pihak lain bukannya dibincangkan element “masalah”, “novelty”, “significant”, “contribution to knowledge” !

Ironinya pulak.... yang sibuk bertanya "research gap" pun tak jelas apa yang dimaksudkan dgn “gap” ....malah kajian mereka pun tak ada impak apa2 selain mendapat PhD !

Kajian dijalankan "to solve problem" sebab itu dimulakan dgn "Problem Statement" maka perlu difahami sejelas2nya maksud "masalah" dan ciri- masalah yang ada nilai novelty dan signifikan dalam bidang kajian sebelum boleh dikaji bukan di kona pulak "to fill the gap" sebab "gap" bukan semestinya "problem" dan "to solve the problem so that the findings will contribute to the knowledge" bukan di kona plak "to give impact to society / nation / ministry" ... mana tak confused !

Element 2. 
Mengenal pasti “theory” yang appropriate dari literature yang mendasari “masalah ” supaya pemilihan variable / parameter yang juga appropriate utk kajian.

Element 3.
Mengenalpasti “approach” kajian samada kuali atau kaunti atau mixed. Nature masalah dan theory akan menentukan approach yang sesuai. Mana boleh semua kajian mesti buat secara kuanti termasuklah kajian phenomenology spt penceraian, masalah rumah tangga, study cases kerana SV hanya tahunya SPSS sahaja. Approach ini juga memerlukan pelajar kenalpasti sample kajian dan instrument dari sumber LR.

Element 4.
Mengenalpasti “analisis data” yang bakal digunakan. Pelajar perlu mengetahui (by hook or by crook bukan bye-bye) dapatan yang bakal dikumpul dgn instrument. Sekurang2nya pelajar boleh menyebut contohnya “Kajian ini akan menggunakan MANOVA kerana melibatkan lebih dari satu DV “ atau “Kajian ini akan menggunakan CFA utk mendapatkan construct validity qnaire” dll. Pelajar mungkin belum lagi mendalami setiap analisis data, tetapi mesti memahami secara umum apa yang bakal dilakukan.

Kelima: Proposal
Proposal bertulis hanyalah syarat sahaja. Jika supervisee dapat menjelaskan 4 element / landmarks di atas dengan baik dan yakin , satu proposal 10 pages dah memadai untuk dibentangkan, malah mudah disemak dan dibaca oleh SV berbanding dgn proposal 100 pages bukan sahaja lebih banyak merapu tanpa makna kepada pelajar, tetapi juga mengambil masa pelajar yang panjang utk menyiapkannya. Lebih sadis lagi, proposal ditebal2kan hanya untuk memuaskan nafsu “lagi tebal bagi baik” sedang hakikatnya terbalik.

Penutup
Jika perkara di atas hanya dipandang sebelah mata .. . maka wujudkan spt sekarang, kelompok pelajar yang dah bentang dan diterima proposal, tapi masih bertanyakan soalan.. “Kalau saya buat kajian macam nilah, apa agaknya analisis yang sesuai?” Alahaii....
SV spt aku juga bukan wikipedia yang tahu semua informasi kerana diupload oleh pelbagai pihak tanpa henti setiap saat tapi SV jgn sampai tak tahu mana yang utama mana yang bukan....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...