.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Monday, July 23, 2012

Tajuk 374: Hasilkan CAPTION untuk EQUATION !


Dalam bengkel, saya tunjukan buat caption bagi FIGURE dan TABLE. Kita juga boleh gunakan caption bagi EQUATION. Ramai yang bertanya tetapi saya tak sempat nak tulis. 

Dalam bengkel2 akan datang saya akan tunjukkan secara hands-on. Apapun berikut adalah cara yang diperlukan utk anda yang pernah mengikuti bengkel saya. Bagi yang belum... saya akan tunjukkan dalam bengkel.


Pak cik dan Mak cik kena cuba sampai dapat tau...
Jangan nak zzzz... macam saya bulan puasa ni..

Katakan U ada 3 equation utk anda masukkan dalam tesis iaitu:
Y = MX + C
Y = MP + C
Y = MQ + C


Bagaimana nak tulis supaya numbering setiap equation secara automatik mengikut sequence spt Table dan Figure. Berikut adalah panduan langkah2nya...

Langkah 1:
References – Insert Caption – New label – Taip open parenthesis “ ( “ dalam kotak Label – OK

Langkah 2:
Then akan kuar “ ( 1 “ pada kotak caption – taipkan satu spacing selepas nombor 1 tu – OK

Langkah 3:
Pergi Home – modify caption – pilihlah font dll yang sesuai spt saya tunjuk dlm bengkel, pilih juga centre supaya equation keluar ditengah2 – format – pilih Tab – dalam Tab stop position taip “ 6 “ – under Alignment klik Right – OK
[langkah ini bertujuan supaya numbering pada equation keluar 6 cm sebelah kanan]

Contoh:

Taip Y = MX + C

Insert caption

Letakkan cursor antara equation dan numbering, klik TAB, maka ada akan dapat hasilnya dalam tulisan anda spt berikut:

Y = MX + C                                ( 1 )
Y = MP + C                                ( 2 )
Y = MQ + C                                ( 3 )

Pada bahagian List of Equation, akan kuar senarai  spt berikut apabila anda lakukan langkah spt membuat List of Tables atau Figures..

Y = MX + C  ( 1 ) ............................................................... 1
Y = MP + C  ( 2 ) ................................................................ 1
Y = MQ + C  ( 3 ) ................................................................1


Selamat mencuba…. jangan tak cuba.... !!

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...