.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Tuesday, May 1, 2012

TAJUK 351: ARTSMEDIA - Modification dan hybridization kajian kualitatif !!

Ingin saya rakamkan beberapa pic semasa saya menjalankan pilot study kajian yang terhasil dari idea hybridization saya yang saya namakan ARTSMEDIA (hybrid antara Art performance + Multimedia = ARTSMEDIA). Oleh kerana kajian multimedia dalam pendidikan seperti dah saturated utk di duplicate maka saya modificate dgn proses hybridization dan sekali lagi saya apply apa yang saya maksudkan dalam tulisan saya sebelum ini bahawa research adalah duplication dan modification....


Ini adalah kajian kualitatif saya melalui geran ERGS..... dengan co-researcher Tengku Putri Norishah Tengku Shariman (MMU) dan Dr. Azrul Hazri Jantan (UPM).


Sebagai ketua penyelidik, pilot study ini dijalankan bersama Research Assistant (RA) Sdri Nor Alley juga sebagai penyelidik dan bakal calon PhD dan penyelaras multimedia,  Sdri Suzy yang dibawa khas dari dari Lim Kok Wing University, Cyber Jaya sebagai penyelaras art performance, beberapa fasilitator dan krew rakaman yang diketuai oleh Sdr Nazri...Saya juga menggunakan khidmat 4 fasilitator... dan semua mereka komited membantu saya dan team saya. 


Bayangkan kalau anda sebagai calon PhD / Master yang ingin jalankan kajian sebegini.... tentu tak mampu. Inilah yang saya selalu ingatkan supaya calon PhD / Master  mengkaji dulu sedalam2nya bidang yang ingin diberikan fokus dalam kajian termasuk memastikan ada gap yang jelas dalam LR, ada sampling frame, ada instrument, ada theory dll... sebab anda menjalankan kajian berseorangan, tanpa budget yang besar dan juga tidak akan dibantu oleh RA yang comel..... (ramai dah RA yang perasan...)


Pilot ini dijalankan dengan sekumpulan 10 pelajar SMK Seri Serdang.... berlansung selama 4 hari di SMK Seri Serdang, Bukit Ekspo UPM dan Hospital Veterinar UPM...



Saya pastikan kajian ini ada sampling frame yang mudah di perolehi dan saya juga gunakan teknik convenience dan purposive sampling. Data pula saya akan analisis menggunakan perisian Nvivo (bagi meningkatkan validity dan memudahkan traingulasi). 


Bagi calon master dan PhD yang buat kajian kualitatif.... jgn tension2.... nanti hilang direction... lihatlan wajah2 ceria tapi focus peserta dan researcher dalam pic berikut....


Alley sedang memberikan arahan.... 

Sdri Suzy.... melatih pelajar berkomunikasi...

Sesi pre-interview....

Sesi photography projek sains tumbuhan


Di Hospital Veterinar UPM.... projek sains haiwan

Field work.... cam ni barulah science in fun !!!

Berebut-rebut buat catatan.... the real scientist in the making ....

Boss melihat clay animation dan stop animation science concept yang telah disiapkan oleh pelajar untuk persembahan

Persembahan pelajar dengan bantuan multimedia dan animasi

Persembahan konsep sains...

Seronok selepas membuat persembahan

Project ARTIMEDIA yang kini dipanggil Project ARTSMEDIA

Aktiviti berkumpulan....

Di akhir projek yang berlansung 4 hari....

Memilih konsep sains utk projek ARTSMEDIA

Sesi Post-Interview
Pic, video, audio semua perlu utk data triangulation

Memerhatikan pelajar menyediakan storyboard

Storyboard kehidupan haiwan !

Sdra Hatta yang mengetuai fasilitator dalam projek ini

Persediaan terakhir kumpulan Blossom sebelum persembahan....

Akhirnya pilot study 4 hari ini berakhir dengan pengalaman yang sangat berharga sebagai seorang penyelidik.... finding kajian ini akan dibentangkan di International  Seminar in Science and Mathematics Education 2012....



Pilot kali ke-2 sedang di rancang utk diadakah di SRA Integrasi BBB pula. Paling mengujakan research team ARTSMEDIA mendapat request utk mengadakan bengkel yang sama kepada guru-guru pula.....  


OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...