.

"ANTARA BLOG TERBAIK PENGAJIAN TINGGI DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN A MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

ANTARA TAJUK-TAJUK POPULAR.

Link ke semua Tajuk Popular berikut terletak dibawah ShoutMix.

Tajuk 004 - Ada 11 perkara kajian anda SIGNIFICANCE

Tajuk 014 - Menulis LITERATURE REVIEW yang kritis...sempoiii..

Tajuk 020 - Sample: Purposive atau Convenience atau ?

Tajuk 032 - Kenapa data ordinal tidak normal?

Tajuk 035 - Interpretasi SIGNIFICANT bagi correlation

Tajuk 083 - Sempoinya menulis LITERATURE REVIEW secara kritis !

Tajuk 094 - Tulis PROBLEM STATEMENT tapi TIDAK ADA problem?

Tajuk 100 - Menulis thesis dgn PANTAS "Jika saya menjadi anda"

LINK KE SEMUA TAJUK POPULAR BERIKUT TERLETAK DIBAWAH SHOUTMIX.

Tajuk 119 - Jgn perasan kajian anda boleh ubah policy!

Tajuk 122 - Jgn nak lebeh2 jika guna CORRELATION !

Tajuk 132 - Anda patut lebih TERROR dari supervisor anda !

Tajuk 141 - Tak logic minat RASCH MODEL tapi tak tahu LOGIT?

Tajuk 156 - DROPBOX - File tesis anda dalam bahaya!

Tajuk 184 - Semak Literature Review dgn SIMEC !

Tajuk 185 - Senangnya bina OUTLINE LR !

Tajuk 187 - Tiga rahsia penulisan LR terbongkar... Yezza!

Tajuk 212 - Cari RESEARCH GAP? Gunalah SYNTHESIS MATRIX !!

Tajuk 215 - Kalaulah saya jadi SV.. emmm

Tajuk 233 - CITATION dlm LR – Giler kalau macam ini...!!

Tajuk 238 - Lambat siap tesis – Anda berpenyakit procrastination !

Tajuk 234 - Anda pasti KALUT tanpa PILOT Article

LINK KE SEMUA TAJUK POPULAR BERIKUT TERLETAK DIBAWAH SHOUTMIX.

Tajuk 339 - Thesis: Dont Make It Write, Make It Written !!

Tajuk 240 - "DISCUSSION OF FINDINGS" Jangan pulak anda jadi Pak Pandir.

Tajuk 242 - RESEARCH GAP? - Gunalah HYBRIDIZATION TECHNIQUE

Tajuk 245 - Baca ini anda confirmed kamcing dgn SV

Tajuk 261 - RESEARCH GAP dan Teori Persenyawaan

Tajuk 267 - RESEARCH FRAMEWORK: Kenapa proposal mesti tebal-tebal?

Tajuk 277 - 278: RFOT - Wow !! RESEARCH FRAMEWORK dlm satu mukasurat jer!

Tajuk 279 - Nilai sebuah PROPOSAL..

Tajuk 285 - Thesis dan Awet Muda - Tips untuk suami isteri

LINK KE SEMUA TAJUK POPULAR BERIKUT TERLETAK DIBAWAH SHOUTMIX.

Tajuk 291 - 4 langkah validate + reliability questionnaire

Tajuk 311 - 6 kisah seram calon PhD !!

Tajuk 312 - Anda tak boleh ubah SV, andalah yang perlu berubah !

Tajuk 326 - MENDELEY: Citation + bibliography secara automatik....!

Tajuk 363 - Download template RFOT versi baru dlm MS Word disini !

Tajuk 366 - Empat langkah sempoi tulis paragraph yg KRITIS !!

Tajuk 367 - Bila supervisee jadi BEBAN SV !!

Tajuk 370 – Menulis significance dan Implication of study…

Tajuk 373 - Download desktop calender free here

Tajuk 379 - Download template for writing article AROT

Tajuk 395 - Novelty / Originality kajian anda dipersoalkan?

Tajuk 401 - Download RFOT latest (v4)

Tajuk 405 - Fulamak...Speed Reading (SROT)

Tajuk 417 - 432: Wooow.... ATLAS.TI - 12 Siri Langkah demi langkah

Tajuk 458 - Fulamak...3 Langkah Mudah Gaya UKM Dlm MENDELEY

Tajuk 468 - What is "THE BEST" Thesis?

Tajuk 473 - Sebab supervisee slow sokmo !!

Tajuk 477 - Template RFOT utk download (pdf)

Tajuk 486 - SV timun laut buat kajian singa laut?

Tajuk 487 - Bila Prof nak jadi MARADONA

Tajuk 529 - Calon PhD: Tipah Jgn Tertipu dgn SV !

----------------------------------------

Sila klik link Brochure, Sijil Penyertaan dan Resit yg disediakan di bawah shoutmix.

------------------------------------------------

SENARAI TENTATIF BENGKEL


RINGKASAN BENGKEL:

(1) TULIS TESIS CEPAT = TULIS TESIS CEPAT, LIT. REV. & PENGURUSAN ARTIKEL MENDELEY

(2) SPSS =PENGENALAN ANALISIS DATA KUANTITATIF SPSS

(3) ATLAS.ti = ANALISIS DATA KUALITATIF DGN ATLAS.ti

(4) QNAIRE = BENGKEL BINA DAN ANALISIS SOAL SELIDIK


Ogos 2014:

- Tulis Tesis Cepat / Mendeley (MPWS Bangi) - 14 Ogos

- ATLAS.ti (MPWS Bangi) - 17 Ogos

- Tulis Tesis Cepat / Mendeley (Kuching, Sarawak) - 24 Ogos

- Talk-show bersama graduan ex-peserta bengkel - 23 Ogos (UPM)


September 2014:

- Tulis Tesis Cepat / Mendeley (MPWS Bangi) - 4 September

- QNAIRE (MPWS Bangi) - 6 September

- Tulis Tesis Cepat / Mendeley (Perlis) - 7 September

Daftar dan info : http://www.postgraduateworkshop.com/

Ingin anjur bengkel ditempat anda? Email ke: zahinothman@gmail.com


Sila klik link Brochure, Sijil Penyertaan dan Resit yg disediakan di bawah shoutmix.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Saturday, December 29, 2012

Tajik 432: ATLAS.TI Siri 12 - Bila nak guna OPEN, AXIAL dan SELECTIVE CODING tu ?

Woo… ko dah ada lessen ATLAS.TI 

Mestilah takkan selamanya nak guna yang trial jer… lagipun tak mahal….sgt reasionable utk pelajar macam ko juga


Aku nak tanya  satu soalan yang menghantui benak fikiran aku, bila aku baca buku qualitative….tiga benda ni mesti ada – OPEN, AXIAL dan SELECTIVE CODING….. amende tu bro? 

Bila masa pulak nak apply masa buat ATLAS.TI? Malah bro…. tak der pun feature2 tu dalam ATLAS.TI?


Meh aku bagi tau ko…Code adalah jasad kajian qualiltative. Coding adalah rohnya. Kalau tak ada code dan tak tahu 3 proses coding tu, ibarat entity yang tak ada jasad dan roh….yang hanya boleh wujud dalam mimpi dan hayalan ko saja...


Mak ai… ke situ ler pulak perginya ! Tunjukkan pada aku plsss… supaya kajian aku ada jasad dan roh… bukan sekadar KISAH DONGENG...

OK..OK... aku bagi langkah demi langkah secara paling mudah dan sempoi. Kalau nak baca buku qualitative macam Lyn Richards atau Glaser and Strauss.... fening-fening.... dah ler tebal.... berbelit2 bro.... 

Jadi berikut aku bagi 3 langkah sempoi... bagi ko fahami konsepnya... terutama yang dah ikut bengkel ATLAS.TI aku.... Kalau yang belum guna ATLAS.TI tu.... sayugia aku katakan bahawa kefeningan aku dgn konsep Open, Axial dan Selective Coding sejak dulu terlerai dgn menggunakan ATLAS.TI. Ini Siri 12 atlas.ti yang aku tulis. Sila rujuk juga Siri 1 - 11 dlm entry sebelum ini.

Pertama:
Katakan ko nak code dan codingkan statement di atas yang aku warna dgn warna pink... maka ko pun buat OPEN CODING dgn codes spt dibawah:




Yang terhasil dari 8 quotation berikut (yang diringkaskan dalam quotation manager ATLAS.TI):



Codes yang ko buat adalah "Ada lesen", "Proses coding", "Open", Axial", "Selective", "Roh", "Jasad", "Analogi" dan codes lain yang ko fikir sesuai.... sebab tu namanya open !!


Kedua:

Selepas selesai OPEN CODING, KO cuba kategorikan semua coding mengikut ciri2 yang sama atau termasuk dalam satu family yang sama.... maka katakan ko dapat 3 kategori / theme / construct yang sama iaitu "Proses", "Analogi" dan "Atlas,ti". 

Kategori ni ko yang tentukan dari open coding yang dah ko buat di atas dan kategori ini sgt mudah dihasilkan dengan Code Manager ATLAS.TI ... sekelip mata jer.....dan kemudian tunjukkan dlm network ATLAS.TI.


Network kategori "Proses"


Network kategori "Analogi"


Network kategori "ATLAS.TI"

Langkah membuat kategori atau theme atau construct (istilah2 ni sama jer tapi macam2 nama diaorang guna sampai confused kawan2 yang baru nak kenal kajian qualitative) ini adalah langkah membuat membuat AXIAL CODING

ATLAS.TI tak tahu nak jadikan codes tu dalam kategori / theme / construct yang sama... jadi ko sebagai researcher cuba mengkategorikan codes tadi...dgn nama yang ko fikir sesuai spt "Proses", "Analogi" dan "ATLAS.TI" mengikut kesesuaian isu dalam transkrip di atas. Sebab tu ler kajian quali ni flexible.... tapi bukan hentam keromo k....

Ketiga:
Selesai membuat kategori / theme / construct, tugas seterusnya adalah mencari makna atau cerita dgn menggabungkan semua kategori / theme / construct cara yang dapat menghasilkan satu cerita / makna / interpretasi yang menepati keseluruhan transkrip tersebut.

Kat sini ko kena skit kreatif... maybe try-n-error dgn membuat beberapa network dan select network yang paling hampir memberi makna atau intepretasi kepada transkrip ko tu...

Ko mesti bersikap selective sebab ada kategori yang mungkin tidak berkaitan dgn makna atau memberikan apa2 makna.... Semasa melakukan ini, ko sebenarnya sedang membuat  SELECTIVE CODING .... bagi memberi makna keseluruhan transkrip di atas di atas..

Berikut adalah hasil selective coding yang menggabungkan 3 kategori di atas.....yang ko paparkan dalam bentuk network ATLAS.TI.


Network yang terhasil selepas proses OPEN, AXIAL dan SELECTIVE Coding...
yang beri makna kpd keseluruhan transkrip...

Network inilah "THEORY" yang tertanam (grounded) dalam transkrip...

SELECTIVE CODING yang ko hasilkan menunjukkan perkaitan antara codes dan kategori dan perkaitan ini memberikan makna yang ko sendiri boleh fahami spt yang dihasilkan dari network di atas....semua ini begitu mudah boleh dilakukan dgn ATLAS.TI....

Bayangkan ko ada ratusan codes.... dan akhirnya ko berjaya dapatkan perkaitan antara kesemua codes tersebut melalui kategori atau theme atau construct tertentu yang digabungkan secara selective utk hasil (inductive) atau confirm (deductive)  theory kajian ko tu...

Inilah kelebihan ATLAS.TI.... sgt mudah nak code (open), then buat kategori (axial) then hasil atau confirm teori (selective)..... sebagai asas kepada grounded theory.....watchaaa !!

Berikut adalah satu contoh ringkas open, axial dan selective coding yang dihasilkan dari satu temuduga ringkas dgn dua kanak2 tadika tentang apa yang mereka tahu berkaitan buah dan warna....menunjukkan buah durian mempunyai groundedness yang tinggi iaitu yang paling ketahui oleh kanak2 tersebut...



Berikut ni pulak tak ada kena mengena dgn ATLAS.TI.... tapi adalah beberapa photo cubaan aku bermain dgn  DSLR aku....aku paparkan disini emmm....ko tafsirkanlah sendiri photo2 tu..









OT

Thursday, December 27, 2012

SEMPOI....Bengkel ATLAS.TI Siri 3 BANGI !!

Hari ini saya bercuti..... utk kendalikan bengkel Siri 3 ATLAS.TI di Bandar Baru Bangi. Esokpun cuti sebab ada retreat utk research ERGS saya pulak sampai weekend. 

Terima kasih diucapkan kepada Sdr Anuar yang menjadi organiser Bengkel ATLAS.TI Siri 3 serta kehadiran tiba2 Sdri Khyrina Airin orang kuat DSG yang datang dari Melaka utk sama2 dalam bengkel. Kali ini peserta berjaya membina banyak network.... phew... ternyata ATLAS.TI sangat mudah dan sempoi... saya pun tak caya .... !!

Berikut photo yang sempat dirakamkan.



Jgn ler serius sangat.... ATLAS.TI mudah saja....


Lesen ATLAS.TI cuma USD99 utk 2 orang selama 3 tahun...
lebih murah dari software analysis qualitative yg lain, now ada offer 20% ler pulak !!


Tunjukajar sediakan open coding.....


Coding utk video, music dan photo...



Dah siapkan open coding.... buat ler pulak category .... tu ler dia axial coding


Suasana sempoi dan santai...




Emmm.... dari axial coding buat ler pulak network .... tu ler selective coding...




Create Excel dan graph dgn ATLAS.TI.... utk jadikan data tu quantitative.....yezzza...


Wow ko tengok ni sis.... canggih network aku ni...terkesima aku...


Wooo.. inilah yang aku cari selama ni... network !!


Network....salah satu product bengkel....
Network lagi.... kali ni color2 pulak.....


Click ni utk buat memo....link dgn codes...baru ko ada self reflection


Tahniah semua....syabazzzz... siap ada bawa baby lagi !!


Anuar bergambar kenangan bersama hasil bengkel di screen.....tersenyum lebar ko... jumpa lagi...gud luck !!


Wednesday, December 26, 2012

Handout Bengkel ATLAS.TI v7 Bangi

Berikut adalah satu handout untuk peserta bengkel ATLAS.TI, kompilasi dari beberapa sumber on-line dan tiga file utk aktiviti bengkel. 

Handout

i.   file doc1
ii.  file doc2
iii. file pdf

Sunday, December 23, 2012

Tajuk 431: ATLAS.TI Siri 11 - Kenapa mesti CODE data kualitatif ???


Kalau data kualitatif jer mesti nak kena buat CODE, buat ler  benda lain tak boleh ke bro... macam buat biskut ker? Ko tolong explain skit  bro….

Cam nilah….serius sgt masalah ko ni.... yang sempoi pun ko nak tanya !! 

Kalau ko buat kajian quantitative… ko dah tentukan dulu VARIABLE ko TERLEBIH DAHULU dalam persoalan kajian misalnya:

Adakah terdapat perbezaan yang signifikan antara skor IQ pelajar berbeza jantina?

Lepas tu ko buat ujian IQ dan tanya jantina pelajar…..collect data… maka ko dapatlah data IQ… sebagai satu variable dan sex satu lagi variable dalam kajian ko…maka ko run t-test ......settled dan sempoi !

Tapi dalam kajian qualitative katakan ko ada persoalan kajian:

Bagaimanakah remaja perempuan terpengaruh dgn “seks sebelum kawin”?

Mana satu variable dalam persoalan kajian tu? Tak adakan? 

Then utk dapatkan data, ko kena jalankan interview…. secara mendalam bro bagi menjawap soalan di atas seperti:
  • Bolehkah terangkan apakah yang mempengaruhi saudari mengamalkan  aktiviti seks luar nikah?
  • Dengan siapakah saudari mengamalkan seks luar nikah?
  • Bilakah saudari lakukan seks luar nikah?
  • Mengapakah saudari melakukan seks luar nikah?
  • Dimanakah….
  • Etc….

Jadi kat mana variable ko?

Oleh kerana ko tak ada variable lagi.... ko kena tanyalah soalan seperti spt Who, What, What, Why, How, When……etc…. utk dapatkan variable?

Maknanya variable ko "akan muncul" selepas ko buat kajian bukan "sebelum" spt kajian kuantitatif !! Sebab ituler ramai yang anggap buat kajian quali ni susah giler berbanding quanti !!


Aku akan "muncul"
Jika ko berdua akulah yang ketiga....
Oleh kerana data transkrip tu menjela2 macam jala sehingga beberapa ela….boleh jadi giler..... maka ko kena CONDENSE data tu sekecil yang mungkin dalam bentuk CODE.

Code inilah akhirnya menjadi VARIABLE kajian ko  supaya memudahkan ko utk analisis data dgn ATLAS.TI. Takkanlah ko nak sumbatkan semua transkrip ko dalam ATLAS.TI, mana boleh diproses..... jadi ko perlukan code2 yang lebih kecil dan mudah diproses.... 

Contohnya sebahagian kecil pernyataan berikut:

 “Saya tak kisah seks sebelum kahwin sebab saya tengok kawan-kawan saya OK jer… mereka enjoy gak ada apa2…. Jeleslah saya… jadi bile mereka ajak joint, syapun joint lah…. Saya pun selalu lepak2 kat cyber tengok Internet….remaja2 dalam Internet semuanya lakukan seks sebelum kahwin, lebih2 lagi facebook…senang jer nak couple then buat seks…. Mula2 ringan2 pas tu tau2 jerlah….pandai2lah buat supaya jgn mengandung ker… kena HIV ker atau malukan mak bapak macam kena buang2 anak atau gagal ler pulak dalam exam… dan banayk klip2 lucah ni….. u beli handphone jer mesti dapat…. Budak2 sekolahpun banyak yang buat seks ni…..sebab balak ni bukan boleh percaya…. Diaorang ni nak suka2 jer… nak seronok2 dan tunjuk lagak…. lepas tu nasib ler….”

Then pecahkan kepada segmen2 utk memudahkan pembacaan….dan proses memberi kod:

1.Saya tak kisah seks sebelum kahwin sebab saya tengok kawan-kawan saya OK jer… mereka enjoy gak ada apa2….
[Code : Pengaruh kawan]

2. Jeleslah saya… jadi bile mereka ajak joint, syapun joint lah…. 
[Code : Pengaruh kawan]

3. Saya pun selalu lepak2 kat cyber tengok Internet….remaja2 dalam Internet semuanya lakukan seks sebelum kahwin, lebih2 lagi facebook…senang jer nak couple then buat seks…. 
[Code: Pengaruh Internet]
[Code: Pengaruh Facebook]


4. Mula2 ringan2 pas tu tau2 jerlah….pandai2lah buat supaya jgn mengandung ker… 

5. Kena HIV ker atau malukan mak bapak macam kena buang2 anak atau gagal ler pulak dalam exam… 
[Code: Buang anak]

6. Banyak klip2 lucah ni….. u beli handphone jer mesti dapat…. 
[Code: Bahan lucah]

7. Budak2 sekolahpun banyak yang buat seks ni…..tu yang nak cuba tu..
[Code: Ingin tahu]

8. Balak ni bukan boleh percaya…. Diaorang ni nak suka2 jer… nak seronok2 dan tunjuk lagak…. lepas tu nasib ler….”
[Code:Pengaruh kawan]

Then pernyataan di atas boleh di condense sebagai code “Social network  dan “Kawan” , "Ingin tahu" dan "Bahan lucah" yang juga adalah mewakili satu variable iaitu variable “Pengaruh" terhadap berlakunya gejala seks luar nikah. 

Code "Buang Anak" maybe ko abaikan sahaja sebab ko tak nak bincang (ko perlu bersikap selective) sebab code tu tak relevan dengan apa yang ko nak tahu....jadi ko mesti juga bersifat selective !!

Katalah selepas proses coding, dapatlah code “Pengaruh” yang berbagai  kategori yang sama maka ko group dibawah satu variable baru yang ko namakan contohnya "Pengaruh Persekitaran" dgn 4 kategori iaitu:
  • Pengaruh media Social Network
  • Pengaruh kawan
  • Pengaruh ingin tahu / cuba-cuba
  • Pengaruh bahan lucah

Maka variable “Pengaruh Persekitaran"  ada 4 kategori iaitu “Kawan”, “Ingin Tahu”, “Social Network”, “Bahan Lucah”. Proses ini dikatakan sebagai proses inductive (dari data utk generate theory)

Maka penghasilan kod dan kategori ini memudahkan ko analisis variable2 ko dalam perisian spt ATLAS.TI supaya ko boleh membuat tafsiran dan melihat perkaitan antara  variable dan kategorinya supaya akhirnya ko boleh menjawap persoalan kajian ko dan mentafsir fenomena seks luar nikah dalam kalangan remaja.

Secara umum ada 3 proses coding (baca jer buku ko jumpa ler 3 istilah ni):
  • Open coding – open minded dulu utk cari variable dalam bentuk code
  • Axial coding – cuba bina kategori dari code-code tersebut
  • Selective coding – Pilih code-code dgn kategori yang hanya boleh memberi makna / tafsiran / cerita (spt ko hanya select 4 code sahaja dan mengabaikan code "Buang anak")

Apapun… open, axial dan selective coding tu hanya sebagai satu bentuk heuristic (cara melakukan coding atau sekadar panduan bagaimana utk berfikir semasa memproses mentafsir transkrip dan tak semestinya kena ikut satu persatu…..) dan ko tak semestinya ada buat open coding dulu... then axial.... Selalunya bila ko baca terus transkrip ko, terus buat code then analisis utk secara selective utk buat analisis data. So jgn panik.... relex bro...

Maka ko boleh bincangan variable tersebut dan kategori yang wujud bukan sahaja secara quali tapi juga secara quanti bagi menjawab persoalan kajian di atas 

Bagaimanakah remaja perempuan terpengaruh dgn “seks sebelum kawin”?

Lebih kurang macam nilah jawapan ko:

Remaja adalah golongan paling mudah terlibat dengan seks luar nikah akibat mudah terpengaruh dengan peredaran zaman. Dapatan menunjukkan  faktor pengaruh yang paling dominan adalah fakor bahan lucah (60%) diikuti dengan factor internet (20%) mengikut kekerapan dalam transkrip seperti berikut:

  • Pengaruh bahan lucah (60%)
  • Pengaruh media Social Network (20 %)
  • Pengaruh kawan (10%)
  • Pengaruh ingin tahu / cuba-cuba (10%)

Selain daripada itu, pengedaran bahan lucah yang begitu mudah diperoleh memberikan impak lansung kepada perasaan ingin mencuba dalam kalangan remaja. Bahan-bahan lucah seperti tidak dikawal ini diperincikan oleh Remaja A “u beli handphone jer mesti dapat….” [P1:(12-2)]

Pernyataan ini diperkuatkan dengan sifat remaja yang mudah dipengaruhi kawan sebagaimana Remaja C menyebut “kawan aku siap bagi koleksi budak2 buat seks…” [P3:(14-1)]….dan Remaja F "tiap-tiap hari ada jer video seks ni kawan aku bawak balik siap tengok ramai2 lagi....." [P6(14-30)]

Keseluruhan analisis diatas boleh diringkaskan dalam satu rangkaian semantik (semantic network) bagi memberi gambaran keseluruhan perkaitan antara variable seperti rajah berikut:


[ Ko paparkan rajah network hubungan antara variable ko menggunakan aplikasi network ATLAS.TI ]


So bro...... itulah gunanya code.... dan proses coding ni memang menjerihkan so pastikan ko guna perisian ATLAS.TI supaya proses coding tu berjalan dgn lancar cepat malah berdesup2....

Gud luck !!












Thursday, December 20, 2012

Workshop at United Nation University (UNU)

Hari ni bengkel saya sungguh berbeza bila saya dijemput ke United Nation University yang ditubuhkan di seluruh dunia termasuk Malaysia. UNU mengikut laman webnya ditubuhkan  "to address issues on Global Health and Public Health Delivery Systems". UNU ditubuh pada 1st of March 2007 in Kuala Lumpur. The permanent site of the UNU building is situated at the HUKM Hospital Complex, Kuala Lumpur.

Paling istimewa kerana bengkel ini full house termasuk peserta yang bukan sahaja PhD candidate tetapi mereka adalah juga medical doctor dan termasuk beberapa orang yang datang dari luar negara. Turut hadir doktor dari USM Penang dan Kubang Krian dan seorang doktor yang sedang belajar di Monash University, Australia yang sedang bercuti. Selain peserta yang membuat PhD, ada yang terlibat dalam membuat research. Juga peserta medical doktor berbangsa China dan India juga hadir..... !! Jadi bengkel kali ini dijalankan dalam Bahasa Inggeris....... sempoi..... 


Special thankz to Azuana yang menjadi orang kuat kali ini sehingga saya mendapat jemputan dari Pengarah UNU Tan Sri Dato' Muhamad Saleh untuk mengendalikan bengkel ini.

Inilah foto kenangan...


Inilah bangunan UNU di HUKM Cheras

Antara doktor yang hadir dalam bengkel... hari ni mereka tak gantung stethoscope....

Peserta berasal dari luar negara

Ramai yang pertama kali mengenali MENDELEY

Bersama peserta berasal dari Yemen dan Indonesia


Azuana wakil penganjur memberi taklimat

Saya juga perkenalkan secara ringkas ATLAS.TI

Kombinasi yang muda dan otai...

Young doctors...belajar menulis literature review secara kritis

Tak sabar2 nak buat TOC !!


Concentration...

Barulah syeikh ni tahu document map

Back bencher yang sentiasa focus

Memahami fungsi RFOT

Dr Shanthi (necklace) sempat membeli ebook dari saya..

Hand-out for UNU Workshop


PLEASE DOWNLOAD BY CLICKING THIS LINK

Tajuk 430: ATLAS Siri 10: Menyiapkan Lit Rev dgn ATLAS.TI !


Tarikh: 21 Disember 2012
Lokasi: Toyota Service Centre Balakong
Mission: Sevice kereta lah….
Wifi: On
Time: 8.30 am

Masa menunggu sangat menyiksakan. Apa nak buat, tanggungjawab kepada kereta perlu dijalankan. Apapun aku ada satu mission, nak tunjukkan secara lebih detail bagaimana ATLAS.TI boleh digunakan utk menyiapkan aspek2 penting dalam penulisan thesis spt penyediaan theory dalam LR. Ini akan melengkapkan 10 siri Atlas.ti saya....

Situasi:
Ada ingin menulis aspek theory  berkaitan animation bagi kajian anda. Ada ada 7 articles dan ingin mengetahui diskusi berkaitan animation dalam articles tersebut. Jika anda membaca satu persatu, sukar utk mengaitkan diskusi dalam setiap satu artikel dgn artikel yang lain.

Jadi…. ATLAS.TI akan membantu anda !! Bagaimana utk melakukan ini? Ikuti langkah2 berikut:

Langkah 1:
Sediakan semua fail pdf anda tapi mesti namakan sebagai:

Author (year):

David (2012)
Meyer & Mereno (2002)
dan seterusnya..... 


Langkah 2:
Buka Atlas.ti dan add semua files di atas kedalam ATLAS.TI  dan namakan projek HU anda sebagai my_litrew
 


Beginilah kedudukan file tu dalam ATLAS anda



Langkah 3:
Anda ingin mencari maksud animasi dari artikel2 tersebut utk dimasukkan dalam Bab 3, dibawah satu heading “animation”. Maka andapun membuat coding utk mencari perkataan “animation” dan juga yang hampir dengannya seperti “simulation”.




Mula membaca David (2012)…dan mencari quotation “animation”, “simulation” utk di kod kan menggunakan autocoding dialog.

Langkah 4:
Anda boleh memilih “Selected PD” supaya anda lakukan satu persatu artikel dan “Sentence” supaya kod anda mewakili perkataan yang ada keyword “animation” dan simulation”



Langkah 5:
Then klik “Start”
Hasilnya “Animation (2-0)”, bermakna ada dua kod yang dijumpai.



Langkah 6:
Ulangi lagi utk artikel seterusnya iaitu Mayer and Mereno (2002)…. Klik “Start”

Semak satu persatu kod tersebut dan anda hanya ambil kod yang releven dengan keperluan anda sahaja.



Lakukan seterusnya bagi P3, P4, P5, P6 dan P7. Anda boleh  lakukan dengan “All current PDs”….jika anda mahu...

Tapi.....
Saya cadangkan jgn run “All current PDs” sebab terlalu banyak akan di kod jadi anda boleh pilih satu persatu dan hanya kod yang releven sahaja dgn tick “Confirm always” then baca…. Jika sesuai “Code it” dan jika tidak “Skip it”….



Katakan anda hanya memilih 6 kod sahaja yang releven sebab yang lain anda "Skip it"...



Dipendekkan cerita andapun dah kod semuanya…. Ada 15 sahaja yang releven dari PD2, PD4 dan PD5



Whats next ?

Langkah 7:
Masa tuk melihat perkaitan antara quotation supaya anda boleh menulis dan mengaitkan isi dan LR yang berkaitan. Anda gunakan network:


Import semua quotations:



Dan inilah hasilnya.... saya warnakan supaya cantik skit... Perhatikan anda dapat lihat 3 artikel dgn setiap artikel dikeluarkan pernyataan tentang animation seperti anda telah menganalisis artikel tersebut. 

Petikan2 ini akan memberikan anda dgn jelas perbincangan yang berlaku dan anda boleh memetik dan mensintesis quotation tersebut menjadi paragraf anda sendiri.  

Maknanya dari anda terbelek2 berkali2 artikel utk membaca berkaitan animation, lebih baik lihat sahaja network dibawah utk memulakan penulisan anda.... inilah juga konsep paperless yang saya war2kan...


Langkah 8:
Anda juga boleh melihat semua quotation dalam bentuk text....dgn lakukan langkah berikut:



  
Inilah dia.....


Selamat mencuba..... cubaaannn...

OT
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...