.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Sunday, August 26, 2012

Tajuk 378: 5 langkah awal buat calon master / PhD - Literature Search vs Literature Review


Salam aidilfitri bro…. amacam raya?

OK…. Semuanya berjalan dengan baik…. dapat berkumpul di kampong dan rumah mertua sambil ziarah saudara mara.  Seronok tengok anak2 buah yang dah besar2… menandakan usia kita dan semakin pendek emmm….

Aku tak sabar nak mulakan semester…. Tentu ramai calon2 baru pelajar master dan PhD yang mendaftar. Apa citer kali ni?

Aku nak sentuh sikit dua istilah ini….. supaya jelas dan difahami utk tindakan calon2 master  dan PhD. Aku tulis sebab istilah Literature Search (LS) jarang disebut, jarang dibahas…..apatah lagi utk diamalkan…. yang banyak diulas dalam research methodology adalah istilah  Literature Review (LR).

Apa bezanya dua istilah tu?

Aku tak nak ulas istilah LR…. Semua dah tahu, apatah lagi ko pun kena siapkan satu Chapter khas untuk LR dalam thesis…. LR adalah penulisan dan kupasan analitikal dan kritis kajian2 lepas bagi menjustifikasikan apa yang ko buat.

Literature Search adalah langkah awal yang wajib dilakukan oleh siswazah sebaik sahaja mendaftarkan diri, lama sebelum ko boleh menulis LR......namun jarang diberikan penekanan. Jika jumpa kawan2 selalunya ditanya "Apa tajuk kajian ko?" 

Abis tu bro, nak tanya apa lagi?

Patutnya tanyalah "Setakat mana dah ko buat Literature Search?" Selagi tak buat LS ni secara intensive jgn ler nak sibuk2 cari tajuk kajian...

Jadi apa LS tu?

LS adalah usaha pencarian material yang perlu dibaca serta dan diteliti dan di explore bagi mengetahui perkembangan dulu dan kini serta perbincangan semasa dalam bidang yang ingin di kaji. Jika ko terfikir utk membuat kajian “computer in education”, ko kena buat “intensive literature search” terlebih dahulu utk menyorot perkembangan aplikasi komputer dalam pendidikan sejak dulu hingga kini supaya ko dapa mengesan gap yang masih perlu dikaji sebagai contribution ko.

Jadi kena buat LS dulu ker bro?

Ko kan tahu,  sebaik sahaja mendaftarkan diri sebagai calon master atau PhD, ramai yang memulakan langkah dengan mencari tajuk yang sesuai untuk dijadikan kajian. Pencarian tajuk dikatakan akan memudahkan lagi pencarian bakal supervisor.  Ialah…. kalau tak ada tajuk macamana nak cari supervisor yang sesuai.

Emm ok…

Tapi ramai juga yang sarankan calon PhD  terlebih dahulu mencari bakal supervisor bagi memudahkan perbincangan dalam pencarian tajuk kajian.  

Emm ok jugak…

Jadi timbul pertanyaan, langkah manakah yang patut didahulukan – mencari tajuk kajian ataupun bakal supervisor?

Aah….. aku fikir buat ler dua2 serentak abis citer !

Kat sinilah silapnya. Aku berpendapat, pencarian bakal supervisor mahupun tajuk kajian bukanlah langkah terbaik sebaik sahaja bergelar calon PhD. Sebab itulah calon PhD takut nak jumpa supervisor sebab tak kuasai apa yang nak dikaji... malah tak surepun apa nak buat. Kalau ada tajuk kajian pun, datang dari ilham bukannya pembacaan yang mendalam. Bila kena sergah sikit je... terus tukar tajuk lain !

Abis tu?


Langkah terbaik bagi calon PhD adalah membuat intensive literature search dahulu. Langkah ini adalah pencarian artikel dalam jurnal yang relevan dengan bidang kajian.

Susahlah macam tu bro…. belum apa2 dah kena baca itu dan ini!

Inilah yang ramai salah tanggap. Kecanggihan ICT dan kemudahan online menjadikan usaha pencarian literatur satu langkah yang semakin mudah yang boleh dilakukan  di mana sahaja dan bila-bila masa sahaja. Tambah dgn lap top ko yang canggih tu. Kalau setakat nak ber facebook, tak yahlah yang canggih2. Pencarian literatur adalah usaha mencari rujukan secara komprehensif  dan mengasingkan rujukan yang releven. Sebab itulah ko kena buat kajian dalam bidang yang ko ada pengetahuan supaya ko dapat memahami wpun secara kasar dari artikel2 kajian lepas dan cuba mengumpul2kan semua artikel2 yang relevan. Then apa lagi... ko simpan dulu dalam Desktop Mendeley ko..... barulah kerja2 penulisan proposal dan LR selepas itu menjadi cepat dan efficient.

Nak buat PhD biar clear dari awal.... jgn blur-blur

Abis kat mana nak cari bahan2 tu?

Iskh…. Banyak betullah soalan ko? Apa yang ko buat masa dapat master dulu…. Ko tak buat LS ker? Ko bukak jer web library university ko…. Banyak ler data base online yang disediakan. Ni tak.... kejap2 bukak facebook.... itu jer kejer ko....

Berikut aku bagi sebahagian daripadanya….sumber berikut menyediakan pengkalan data yang lengkap seperti jurnal dan tesis untuk diterokai:

- EBSCOhost
- Emerald
- Proquest Dissertations and Theses
- SAGE Journals online
- World Scientific Computer Science Journals
- Springer Link
- American Institute of Physics
- ASCE Online Journal
- Taylor & Francis Group
 - Wiley InterScience
 - IEEE Xplore
- Oxford Journal
- Water and Science Technology
- Management  Science

Wow banyak nyer!

Memang ler.... dalam data base tu ada ribuan jurnal dan jutaan articles.... Ini belum ditambah dgn buku2 yang membincangkan asas dan theory2 yang ko kena dalami lagi..... seronok per bila jumpa artikel2 yang releven..... Jadi usaha pencarian literatur ini adalah langkah awal yang perlu dilakukan supaya calon PhD mempunyai  asas yang menyeluruh terhadap perkembangan semasa dalam bidang kajian masing-masing. Usaha ini akan memberikan idea dalam mencari jurang-jurang kajian (research gaps) yang masih perlu diterokai sebagai “the contribution to the body of knowledge”. Calon PhD boleh mulakan pencarian dan pembacaan artikel-artikel yang relevan secara ringkas (seperti meneliti abstrak dahulu) sehingga mendapat satu fokus yang sesuai dengan minat dan pengetahuan yang dimiliki. 

Tu hanya sebahagian jer lah.... pening dulu tak per asal jgn pening sepanjang jadI calon PhD. Berikut contoh 5 langkah menjalankan LS bagi  kajian Computer in Science Education.....Katakan ko baru buat LS utk 2 sumber sahaja iaitu SAGE dan Wiley, lalu dapat mengumpulkan 150 articles. Then ko lakukan screening lalu berjaya mengumpulkan 40 articles yang relevan dengan kajian ko. Then barulah ko baca 40 articles tu dengan lebih mendalam....Langkah ini hanya sebagai panduan sahaja.... ko bolehlah buat langkah2 ko sendiri....


Step 1:
150 articles screened
(retrieved from keyword and citation searches)
SAGE - Science Education, Journal of Science Education
Wiley - Journal of Science Teaching, Computer in Science Teaching

Step 2:
50 out of 150 articles were excluded 
because the articles related to computer programming, not education

Step 3:
100 articles screened for detailed evaluation

Step 4:
60 out of 100 articles were excluded:
20 articles related to computer acceptance not application
10 articles out-dated articles
20 articles inaccessible / not in English
10 non peer reviewed articles

 Step 5:
40 relevant articles retrieved 
form SAGE and Wiley included for computer in education studies
(save these articles in Mendeley and back-up in Dropbox !!)


Mengapakah langkah ini perlu dilakukan mendahului langkah mendapatkan supervisor atau mencari tajuk kajian?


Zaman mengumpul printed material macam ni dah berakhir.....digitalised kan cara anda
mengumpul artikel yang relevan dalam DROPBOX dan  MENDELEY  supaya kerja penulisan menjadi cepat dan efficient 


Emmm…. Cer lah ko bagi tau..

Ada at least 5 kelebihan yang ko kena tahu…

Pertama:
Pencarian literatur akan membiasakan calon PhD dengan jurnal-jurnal utama, penyelidik-pengarang yang dominan, terminologi utama, perkembangan teori serta analisis data yang sering digunakan dalam kajian terdahulu. Langkah ini akan memberikan idea akan perkembangan semasa dan jurang kajian yang boleh diterokai. Penentuan jurang kajian akan memudahkan calon PhD mencari supervisor yang mempunyai kepakaran yang sama dalam bidang yang berkaitan dengan pengisian jurang kajian tersebut.

Kedua:
Langkah pencarian literatur akan memberikan gambaran awal kepada calon PhD akan pernyataan masalah, objektif, persoalan kajian yang lazim dikemukakan dalam bidang kajian dan sekaligus menghasilkan tajuk kajian yang mantap. Langkah pencarian literatur akan mengurangkan tindakan bertukar-tukar tajuk kajian. Fenomena bertukar-tukar tajuk kajian berlaku kerana calon PhD tidak membuat pembacaan yang menyeluruh dan hanya memilih tajuk berdasarkan andaian atau pembacaan yang dangkal. Apabila tajuk yang dipilih tidak mempunyai rujukan yang mencukupi bagi menyediakan sorotan literatur kemudiannya, maka ramai yang mengambil jalan mudah dengan menukar tajuk kajian.

Ketiga:
Langkah pencarian literatur juga akan menyediakan calon PhD dengan artikel-artikel yang relevan dalam menyediakan proposal.  Artikel-artikel terkini yang relevan boleh menjadi “pilot articles” yang menyediakan senarai rujukan-rujukan lain yang berkaitan. Calon PhD hanya perlu melakukan proses “snowball” bagi mendapatkan lain-lain rujukan yang relevan berdasarkan senarai rujukan dalam “pilot articles” tersebut. Pencarian literatur akan menyediakan senarai rujukan yang secukupnya untuk menyediakan penulisan yang analitikal dan kritis bagi BAB SOROTAN LITERATUR secara khusus dan penyediaan tesis secara umum. Penulisan tesis adalah penulisan ilmiah yang memerlukan rujukan yang lengkap, mencukupi termasuklah yang bersifat semasa sebagai tulang belakang kajian yang dijalankan.

Keempat:
Langkah pencarian literatur juga akan mendedahkan calon PhD kepada reka bentuk kajian, teknik persampelan, analisis data serta dapatan utama dalam kajian-kajian terdahulu. Ini akan memudahkan calon PhD mempersiapkan diri dengan membuat pembacaan yang lebih mendalam terhadap aspek-aspek tersebut.  Calon PhD boleh mengambil langkah pro-aktif dengan mengikuti bengkel yang dapat meningkatkan pengetahuan dan pemahaman seperti bengkel SPSS untuk analisis data.

Kelima:
Langkah pencarian literatur akan meningkatkan keyakinan calon PhD untuk memulakan perbincangan secara lebih komprehensif dengan bakal supervisor dengan mengajukan pertanyaan secara yang lebih khusus dan menjurus kepada kajian yang akan dijalankan. Justru itu, calon PhD  akan mendapat maklum balas yang lebih lengkap dan signifikan.

Ko kena tahu bro….master atau PhD adalah pengajian “student-and-research centered” yang memerlukan ko kehadapan dalam menguasai bidang kajian bukannya supervisor yang hanya bertanggungjawab membimbing berdasarkan pengalaman yang mereka miliki. Tidak kira siapapun supervisor dan apapun tajuk kajian, calon PhD lah yang bertanggungjawab terhadap kajian yang dijalankan.

Aah patutlah ramai calon PhD yang tidak melakukan pencarian literatur teraba-raba mencari arah, kerap kali bertukar tajuk serta gagal mengadakan  perbincangan yang produktif setiap kali bertemu dengan supervisor. Bila supervisor tanya sikit dah menganga tak tahu nak jawab..... 

Tahu tak per….. jadi bila ko jumpa jer junior2 ko yang baru daftar master atau PhD.... ko tanya..."Bro.... dah buat literature search ke?" "Berapa ratus artikel dah dikumpulkan" "Dah save dalam Mendeley ker?" "Dah buat backup dalam dropbox?" dan pertanyaan2 yang sewaktu dengannya.... bukan lagi "Apa tajuk kajian ko bro?"

OT

9 comments:

  1. very helpful! :-)

    ReplyDelete
  2. Thanks doc 4 yr sharing, really appreciate it esp 4 newbee like me, doakan kejayaan sy doc 

    ReplyDelete
  3. Salam. Thnx very much Dr sbb sudi b'kongsi sume ni. Byk sy dpt dr blog dr. Mmg amat berguna bg sy yg baru nk mulakan master. May Allah bless you! :)

    ReplyDelete
  4. Tq. Sgt2 membantu utk sy yg nak menjinakkan diri ni.. :)

    ReplyDelete
  5. Thanks Doc really very helpful for me..im searching for ls now before i start my PhD ...insyALLAH

    ReplyDelete
  6. Very good advice for novice phd like me.tqvm DR OT on ur kindness by gave very useful guidance.

    ReplyDelete
  7. Menarik dan membuka mata terutamanya calon PhD...
    Terima kasih!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...