.

"ANTARA BLOG TERBAIK PENGAJIAN TINGGI DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


Phew...menuju ke 1,000,000 page views !!

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

ANTARA TAJUK-TAJUK POPULAR.

Link ke semua Tajuk Popular berikut terletak dibawah ShoutMix.

Tajuk 004 - Ada 11 perkara kajian anda SIGNIFICANCE

Tajuk 014 - Menulis LITERATURE REVIEW yang kritis...sempoiii..

Tajuk 020 - Sample: Purposive atau Convenience atau ?

Tajuk 032 - Kenapa data ordinal tidak normal?

Tajuk 035 - Interpretasi SIGNIFICANT bagi correlation

Tajuk 083 - Sempoinya menulis LITERATURE REVIEW secara kritis !

Tajuk 094 - Tulis PROBLEM STATEMENT tapi TIDAK ADA problem?

Tajuk 100 - Menulis thesis dgn PANTAS "Jika saya menjadi anda"

LINK KE SEMUA TAJUK POPULAR BERIKUT TERLETAK DIBAWAH SHOUTMIX.

Tajuk 119 - Jgn perasan kajian anda boleh ubah policy!

Tajuk 122 - Jgn nak lebeh2 jika guna CORRELATION !

Tajuk 132 - Anda patut lebih TERROR dari supervisor anda !

Tajuk 141 - Tak logic minat RASCH MODEL tapi tak tahu LOGIT?

Tajuk 156 - DROPBOX - File tesis anda dalam bahaya!

Tajuk 184 - Semak Literature Review dgn SIMEC !

Tajuk 185 - Senangnya bina OUTLINE LR !

Tajuk 187 - Tiga rahsia penulisan LR terbongkar... Yezza!

Tajuk 212 - Cari RESEARCH GAP? Gunalah SYNTHESIS MATRIX !!

Tajuk 215 - Kalaulah saya jadi SV.. emmm

Tajuk 233 - CITATION dlm LR – Giler kalau macam ini...!!

Tajuk 238 - Lambat siap tesis – Anda berpenyakit procrastination !

Tajuk 234 - Anda pasti KALUT tanpa PILOT Article

LINK KE SEMUA TAJUK POPULAR BERIKUT TERLETAK DIBAWAH SHOUTMIX.

Tajuk 339 - Thesis: Dont Make It Write, Make It Written !!

Tajuk 240 - "DISCUSSION OF FINDINGS" Jangan pulak anda jadi Pak Pandir.

Tajuk 242 - RESEARCH GAP? - Gunalah HYBRIDIZATION TECHNIQUE

Tajuk 245 - Baca ini anda confirmed kamcing dgn SV

Tajuk 261 - RESEARCH GAP dan Teori Persenyawaan

Tajuk 267 - RESEARCH FRAMEWORK: Kenapa proposal mesti tebal-tebal?

Tajuk 277 - 278: RFOT - Wow !! RESEARCH FRAMEWORK dlm satu mukasurat jer!

Tajuk 279 - Nilai sebuah PROPOSAL..

Tajuk 285 - Thesis dan Awet Muda - Tips untuk suami isteri

LINK KE SEMUA TAJUK POPULAR BERIKUT TERLETAK DIBAWAH SHOUTMIX.

Tajuk 291 - 4 langkah validate + reliability questionnaire

Tajuk 311 - 6 kisah seram calon PhD !!

Tajuk 312 - Anda tak boleh ubah SV, andalah yang perlu berubah !

Tajuk 326 - MENDELEY: Citation + bibliography secara automatik....!

Tajuk 363 - Download template RFOT versi baru dlm MS Word disini !

Tajuk 366 - Empat langkah sempoi tulis paragraph yg KRITIS !!

Tajuk 367 - Bila supervisee jadi BEBAN SV !!

Tajuk 370 – Menulis significance dan Implication of study…

Tajuk 373 - Download desktop calender free here

Tajuk 379 - Download template for writing article AROT

Tajuk 395 - Novelty / Originality kajian anda dipersoalkan?

Tajuk 401 - Download RFOT latest (v4)

Tajuk 405 - Fulamak...Speed Reading (SROT)

Tajuk 417 - 432: Wooow.... ATLAS.TI - 12 Siri Langkah demi langkah

Tajuk 458 - Fulamak...3 Langkah Mudah Gaya UKM Dlm MENDELEY

Tajuk 468 - What is "THE BEST" Thesis?

Tajuk 473 - Sebab supervisee slow sokmo !!

Tajuk 477 - Template RFOT utk download (pdf)

Tajuk 486 - SV timun laut buat kajian singa laut?

Tajuk 487 - Bila Prof nak jadi MARADONA

Tajuk 529 - Calon PhD: Tipah Jgn Tertipu dgn SV !

----------------------------------------

Sila klik link Brochure, Sijil Penyertaan dan Resit yg disediakan di bawah shoutmix.

------------------------------------------------

SENARAI TENTATIF BENGKEL


RINGKASAN BENGKEL:

TESIS CEPAT = TULIS TESIS CEPAT, LIT. REV. & PENGURUSAN ARTIKEL MENDELEY

SPSS =PENGENALAN ANALISIS DATA KUANTITATIF SPSS

ATLAS.ti = ANALISIS DATA KUALITATIF DGN ATLAS.ti

QNAIRE = BENGKEL BINA DAN ANALISIS SOAL SELIDIK

April:

- Tulis Tesis Cepat /Mendeley (MPWS, BANGI) - 17 April

- SPSS (MPWS, BANGI) - 6 April

- TESIS CEPAT / Mendeley (Pahang) – 26 April

Mei:

- TESIS CEPAT / Mendeley (MPWS, BANGI) - 8 Mei

- TESIS CEPAT / Mendeley (Melaka) - 15 Mei

- QNAIRE (MPWS, BANGI) - 17 Mei

- TULIS TESIS CEPAT / Mendeley (UUM) - 29 Mei (nhusna@uum.edu.my, 049288151)

Jun:

- Tulis Tesis Cepat / Mendeley (MPWS Bangi) - 5 Jun

- QNAIR (MPWS Bangi) - 7 Jun

- Tulis Tesis Cepat / Mendeley (Tganu kite) - 12 Jun



Pendaftaran bengkel - http://www.postgraduateworkshop.com/


Ingin anjur bengkel ditempat anda? Email ke: zahinothman@gmail.com


Sila klik link Brochure, Sijil Penyertaan dan Resit yg disediakan di bawah shoutmix.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Monday, November 28, 2011

Bengkel UTM-UKM-UPSI-USM-Uitm-UPM-Indonesia

Ini adalah bengkel penghujung 2011. Bengkel ini menemukan saya dengan bekas pelajar saya (25 tahun dulu) dan tak disangka turut dihadiri oleh 3 jejaka dari Indonesia dan gabungan peserta dari hampir semua IPTA....


Ingatan kepada semua:


"MENULIS TESIS BUKAN MUDAH....JGN PULA BUAT CARA YANG SUSAH"


Ringkasan komen peserta melalui email:




Komen 1:
"Saya sgt teruja mengikuti bengkel semalam kerana benar2 ingin tahu cara menulis LR yg berkesan. Sebelum ini saya sgt keliru mencari gap dan pengolahan ayat, tetapi setelah mengikuti bengkel, semuanya jelas...teknik 1file1thesis sgt mudah, cepat dan sistematik !"
(AA, 30.11.20110)



Komen2:
"Semua skill yg diajar dlm bengkel (semalam) fahamkan saya yang blur. . setelah gi bengkel barulah saya faham maksud komen SV....Panduan mencari gap dan mengolah ayat dari petikan jurnal sangat membantu, kalau tidak saya ikut sebijik2..."
(ML, Melaka, 30.11.2011)


Komen 3:
"First of all thank you for the sharing info...so benificial...kini, saya bersemangat hendak memulakan semula thesis yang agak lama saya tinggalkan...
(HA, 30.11.2011)




Komen 4: 
"... kalau saya ikut bengkel ini awal2 dahulu, saya yakin tesis saya lebih cepat siap...dahulu saya pernah belajar bagaimana menulis LR, tp bengkel semalam lebih berkesan….. saya juga memperoleh ilmu bagaimana mengajarkan doc map secara hands-on. 
(SR, 30.11.2011 - Peserta Indonesia)

Komen 5:
Doc Map bnyk membantu serta merupakan cara terbaik untuk mengorganize thesis dgn efektif dan selamat...amat berkesan bengkel ini...jika selama ini blurr dan pening kepala...InsyaALLAH after nie tidak lagi...Thanx




Pic bengkel bagi tatapan peserta........


Tugasan 1....bermula dengan serius....


Woo.... 10 minit kena buat outline LR.....


Emmm.... mana heading mana subheading ni?


Aku udah siap doc map...waduh... ganteng skali !


Menulis LR biarlah sistematik....dan comel
secomel penulisnya....


Intro dulu.... baru masuk point...bagi coherent...

Senyum.... makin petang.... zero draft ...makin jelas !!
Macam ni lah nak buat cross reference...
Peserta OTAI ...tip2 praktikal utk mereka yang "sibuk"
Pic kenangan diakhir bengkel bersama calon PhD UTM skudai 
Ceria dan tak sabar utk memulakan penulisan 
Bersama 3 peserta bengkel dari Indonesia....









Saturday, November 26, 2011

Bengkel di Uitm Kelantan

Sempena awal Muharram, saya berkesempatan mengisi bengkel di Uitm Kampus Kota Bharu. Inilah bengkel paling meriah dan sempoi.... sebab semua peserta relax.... wpun bengkel berjalan dari 8.15am hingga 7 pm !!


Terima kasih kepada sdr Zul yang jadi orng kuat membawa saya ke Kota Bharu. Juga terima kasih kepada Prof Madya Ust Zulkarnain Yusof , Timbalan Reaktor Uitm KB...yang memberi kata2 aluan dan semangat kepada peserta...


Malenyo hambo dibawok oleh kawe hambo di Chin Chum.... make steam-boat ala siye.... lepah make... steam sungguh !! Pah tu gi jale2 wakaf Che Yeh... uptown Kota Bharu... he he...


Pic kenangan bengkel.....



Bengkel memang sempoi dan BEST!! Tak terasa masa berlalu... dari pagi sampai gelap.. harap2 cerah masa depan saya nak buat PhD,, berkobar2 ni nak start zero draft.. TQ bagi ilmu yang jarang-jarang orang lain ajar.. (Ruzanifah)
Mek klate ni come2 blako.....

Aluan Pengerusi Majlis.......

Semangat sungguh......menyediakan document map hanya dalam 3 jam....

Saya kagum dengan semangat tidak mengenal usia staff / pelajar UiTM KB menimba ilmu hingga peringkat PhD

Klu lagu ni loh..... mudoh lah kito nok buak LR....


Group Task Session.....membuat outline LR
Abe sebeloh tu relex jer.....

Peserta paling manja.... suko tanyo soale...
Hok ni soale mek yang ko-44.....

Peserta paling ceria - do it right do it once !!


Individual session.....membuat paragraph coherent, consistent, concise dan clear 

Write while you read.... 
Type terus dalam zero draf
biar beribu2 perkataan..... PROGRESS !!
   
Di akhir bengkel...wajah2 yg penuh yakin bakal-bakal Dr.....

Org kuat yang membawa saya ke KB.....

Hok nilah uptown nite market KB....

OT
Renaissanse Hotel
KB

Friday, November 25, 2011

Tajuk 264: Correlation / Regression – Ape kebendenyer maksud R2 tu?

Correlation / Regression – Ape kebendenyer maksud R2 tu?
  
Sebaik sahaja aku ingin melabuhkan punggungku di atas kerusi empok…. Tiba-tiba hp Samsung S2 aku bordering dengan lagu Lamunan Terhenti

Apa lagi….kompom....lamunan aku terhenti seketika…..

Assalamualaikum bro…. boleh wa tanya satu soalan tak bro…

Pagi yang hening….. otak pentium IV aku ni tiba-tiba ingin diuji lagi.

Apa hal….. aper yang ko nak tanya…

Wa buat kajian korelasi dan regressi bro…hubungan IQ dan EQ…..boleh ke wa kata…..

If R2=0.60 (R square = 0.60), then 60% of the variance in IQ can be explained by variation in EQ..or 60% of the variance in IQ can be explained by the variation in EQ. R2 is the percent of the variance in IQ, explained by the EQ.

Perrfect…. Just perfect !!

Tapi bro…. wa masih confused ler… Lu kata dalam linear regression, kita tak boleh buktkan apa2 causation, abis apa maksud “60% of the variance in IQ can be explained by variation in EQ” …. Wa betul-betul tak faham….

Apa yang ko tak faham….

Jika dah 60% variance bagi IQ boleh “diterangkan” oleh variance dalam IQ…. Bukankah itu bukti adalah causal relation antara IQ dan EQ !!

Bukan ko jer yang tak faham…. Wa pun masa ikut kelas statisik dulupun tak faham….. bertahun2 tak faham…. Main tulis jer….

Macam tu ker bro..abis?

Belum abis lagilah….. lama-lama wa baca and baca….. bolehlah faham…

Apa yang ko faham bro…..masuk blog bro masuk blog… jangan tak masuk….bagi semua faham …


Nilai R2 (R square) atau dipanggil “coefficient of determination” membawa maksud “bila IQ berubah (variance ler tu) maka EQ juga berubah (variance jugak ler tu). Maka R2 membawa maksud IQ dan EQ sama2 berubah dalam satu bentuk atau corak yang sama atau sistematik dengan berkongsi 60% persamaan perubahan tersebut.  

Ini menunjukkan adanya hubungan (korelasi) antara corak perubahan IQ yang dapat dijelaskan sebanyak 60% oleh perubahan corak EQ. 40% lagi variance antara IQ dan EQ dijelaskan oleh faktor2 yang lain ler....Jika dalam gambarah venn boleh dilukis sebagai:




Jadi tak timbul persoalan IQ menyebabkan sesuatu kesan kepada EQ atau sebaliknya. Kedua2nya hanya berkongsi satu corak variance yang sama secara sistematik sebanyak 60 %.... itu sahaja.... jgn ko nak lebeh2 tafsir ler pula. Atau ko boleh faham  macam.....ada sebanyak 60% skor IQ meningkat, sama juga ada 60% skor EQ meningkat (bukan skor IQ yg menyebabkan skor EQ meningkat.....atau sebaliknya tapi masa2 meningkat......). Makin besar peratusan ini, makin kuat salah satu variable tersebut menjadi predictor kepada yang satu lagi....Ingat...kalau dah ada corak perubahan yang sama, bolehlah salah satu jadi peramal.....wa cakap lu.....peramal.. yang baik kepada yang satu lagi... bukan penyebab....

Macam tu ka bro…abis camana nak tahu samada IQ mempengaruhi EQ?

Kalau nak tahu perkara tersebut, lu kena buat kajian eksperimental....bagi mengetahui kesan IQ terhadap EQ. Jika sekadar kajian correlation / regression bukannya reka bentuk experiment….lu hanya mengetahui kekuatan dan arah hubungan antara kedua predictor tersebut...bukannya causal relationship!!

Barulah otak wa boleh faham……mekacih mekacih bro

Sama-sama.... wa nak siap ni... nak gi UiTM KB.... 

OT


Monday, November 21, 2011

TAJUK 263: APSAL KORANG TULIS p < .05 BUKAN p < 0.05 HAH?

Amacam bro.... tengok final bola SEA GAME tak ?


Wa sempat curi2 tengok bila pasukan Harimau Muda memenangi perlawanan akhir menentang Indonesia. Tapi wa tengok sambil menyiapkan buku wa yang kini di Bab 9..... one more Bab to go...


Tu macam ka? Apa lu mau komen?


Korang perasan tak sikap cool pasukan Malaysia..... boleh absorbed pressure walaupun ada impak maksima. Mereka struggle sungguh..... sampai ke minit akhir tak give up bro...


Emmm.... wa tabik spring.... toing 3x...


Tapi lu kena ikut semangat tersebut..... cool dalam menaip thesis, jgn give up..... sikit2 nak tidor jer....


No worries..... semangat Harimau Muda dah masuk dalam diri wa la...aummm


Wa nak tanya lu, perasan tak mengapa ada pernyataan seperti "....dengan nilai r = 0.55 pada p < .05, bermakna wujud korelasi yang kuat anda kedua-dua variabel"


Apsal bro.... biasa jer wa tengok.


Apsal diaorang tulis 0.55 then .05. Kenapa tak tulis kedua-dua 0.55 dan 0.05? Apsal satu ada "0" kat depan, satu lagi tak ada?


Emmm.... alamak gatal pulak kepala wa ni....


Tau tak?


Alamak bro..... diaorang tulis macam tu wa ikut jer.....tulis thesis ni kan ikut2an dan senggol2an.....dalam kelas statistik tak ada sapapun kisah benda2 kecik ni bro....benda ciput jer bro....


Cakap ler tak tahu.... nanti semasa VIVA lu jawap lah....  "Tak ade soalan lain ker Prof, takkan benda ciput tupun Prof tak tahu....!" Kalau U jadi pensyarah pulak then bila student tanya jawab lah "Tak ade soalan lain ker nak tanya....benda2 ciput tu korang fikirlah sendiri.....!"


OK..OK...OK...wa surrender..... kenapa hah tulis macam itu.... wa pun tak tau... he he


Cam ni bro....kita hanya abaikan "0" apabila menulis tentang signifikan. Nilai "0" sebelum decimal point memang tiada nilai seperti 0.002 atau 0.203. Tetapi kita tetap menulisnya sebagai 0.002 ataupun 2 x 103 (sepuluh kuasa tiga) kerana ini adalah data atau skor yang tiada kaitan dengan "signifikan".


Jika kita tulis tentang signifikan pulak seperti " Kajian ini menetapkan aras signifikan pada .05 atau .01" atau " Dapatan menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan pada p < .05".... maka angka "0" di abaikan kerana angka ini "tidak signifikan" utk ditulis !! 


Sebagai kesimpulan..... hanya penulisan angka berkaitan "signifikan" sahaja seperti p > .01 atau aras signifikan .05 (significant level .01) kita abaikan penulisan "0" sebelum decimal point kerana nilai ini tidak signifikan utk ditulis.... bertepatan dengan maksud "signifikan" yang kita cuba jelaskan seperti p < .05.....bagi membezakan dengan data atau skor.  


Tu macam ka bro..... apsal wa tak tahu......


Apa kata U try and test tanya SV u.....!


Jadi jgn anggap perkara sekecil ini "tidak signifikan" utk diketahui..... sebab antara sisihan piawai = 0.5 dengan p < .05 ada perbezaan makna yang signifikan....


Namum begitu bro.....


Ada lagi ker?


Dalam sosial science byk mahzab atau school of tought. Masing2 ada stail sendiri.... konon2nya seperti juga penulisan citation style UKM, UM.... tak nak ikut orang lain katanya... Ada yang tulis juga p < 0.05 sebab dari segi nilai memang .05 = 0.05, sama jer. Jadi yang penting lu consistent.... dan ikut lah amalan biasa dalam mahzab yang u kaji... jgn kejap p < 0.05 kejap p < .05 tu yang tak boleh...Begitulah adanya.....


Pic kenangan di hadapan salah satu "Pokok Signifikan" .... yang terdapat di hadapan University of South Australia, UNISA...




OT

Wednesday, November 16, 2011

TAJUK 262: MENCARI GAP – JGN CEPAT MUAL... (BHG 2)

OK... kita sambung lagi....tapi pastikan anda telah membaca BHG 1 dahulu...

Research gap ini secara mudahnya adalah “missing element in the existing research literature that you fill with your research findings” atau “something that has not yet been fully researched”. Ini semua pelajar tahu.... cuma buat2 tak tahu...

Katakan anda membaca journal dalam bidang kajian anda dan mendapati ada statement:

“There are numbers of studies (eg. Othman, 2006; Robert, 2007; Saleem, 2010) in science education which related to the use of animations but most of these studies did not provide enough empirical evident to support the role of cognitive load theory in......

There have been a number of studies of self-efficacy using survey data (Aswaltt, 1990;  Balck, 2004; Dewey, 2009) on personal characteristics, but none of these studies utilize longitudinal design to reveal the trends in self-efficacy among graduate students....

 While there has been a number of research on the impact of multimedia presentation (Abbas, 2007; Crain, 2008; Flower, 2009), little has been written about the effects of 3D animation on low and high achievers students.....

.......... However, little has been investigated about the impact of the JKKK leadership in the orang asli community which makes up over more than 50% of the population in Hilir Perak...

Semua di atas adalah hints kepada research gap.... Lagi banyak anda membaca... lagi besar peluang anda mendapatkan research gap yang SESUAI dengan jiwa dan keperluan anda. Tapi anda kena fokus kepada bidang kajian anda, mulakan pencarian journal dengan skop yang sedikit open bagi artikel 5 tahun kebelakangan then cuba narrow down focus bacaan journal anda.... sehingga terjumpa gap yang dicari...biar banyak gaps supaya mudah anda buat pilihan...


Katakan anda dapat 3,4 gaps.... pilihlah yang banyak menyebelahi anda dari segi pengetahuan, sampling, minat anda dan keperluan research tersebut. Jika anda expert SPSS dan ada pengalaman, tak yahlah isi gap yang perlukan dapatan kualitatif. 


Jgn terlalu taksub nak cari gap yang hanya menepati minat sendiri tetapi mempunyai pengetahuan yang cetek....atau mencari gap yang dasyat2... kononnya nak ubah polisi itu dan ini sedang pengalaman dan kemampuan ciput jer tentang gap tersebut....


Ingat, selepas anda konvo....tesis akhirnya hanya disimpan dibilik,  dilibrary atau dipublish utk rujukan academician atau pelajar lain bagi mengembangkan lagi pengetahuan dalam bidang yang dikaji... dan bukan dibawa ke meeting oleh policy makers... 


Perkara paling asas...jalankan kajian bagi mengisi gap tersebut secara sistematik dari semua aspek bagi membolehkan anda menguasai kajian anda sendiri .... 


Kajian dengan GAP yang biasa2....tetapi sistematik dan menepati semua kriteria kajian yang baik adalah lebih aulia (utama) dari kajian yang GAH tetapi hancuss mancuss dari perlaksanaannya.....

Jadi tak timbul soal fening dan mual membaca journal.... tapi tak jumpa2 gap....tapi bolehlah sedikit fening dan mula SELEPAS mengisi gap......

Tak faham bro?

Iyalah..analogy yang sama juga.....kalau dah berlaku persenyawaan.... perkara yang sama akan berlaku... fening dan mual juga...... tapi selepas bukan semasa mencari gap..

A ah.....

Tapi kalau membaca journal.....lelaki yang mengalami sedikit fening dan mual.... jgn ler kecoh....so tak ada apa yang nak dihairankan....sebab perempuan pun hadapi perkara yang sama.....fair and square...


Wa dulu bro... tak dapat rasakan pengalaman fening dan mual tersebut ketika wa menulis thesis dulu....sebabnya setiap artikel yang wa baca... perasaan wa seperti ghairah mencari intan berharga...walaupun kecil.... dalam artikel tersebut.




Jika diberi pilihan (i) cari dan baca journal (ii) gali dan cari intan
spt pic di atas - mana satu pilihan anda?


Lagipun...mengikut teori persenyawaan.....bila lu dah ghairah..... bukan sahaja lu tak fening atau mual bro.... tapi lu akan 100 % fokus.....seperti dunia ini lu yang punya..... setuju tak bro....(ramai yang pasti setuju dengan saya...emmm).....Jadi bacalah artikle dengan penuh passionate...

Membaca jurnal samalah seperti mencari intan....


Bagi mengurangkan lagi mual...... membacalah secara  “FOCUS READING”..... dapatkan pilot articles sebanyak  mungkin dan  baca entry2 lain dalam blog ini berkaitan gap dan research statement ....


Selepas bersusah payah membaca journal
akan terhasil naskah PhD yang berharga ibarat intan

OT

TAJUK 261: MENCARI GAP – JGN CEPAT MUAL (BHG 1)

Husss.... sapa yang mual tu bro?

U ada masalah ke dengan tajuk tu? Nantilah wa citer....

Tak derlah...

U buat apa skang?

Tengah cari tajuk nak buat research ler....  tak der tajuk camner nak buat research !

U buat research utk apa?

Nak kaji ler?

Kaji apa?

Kaji apa yang perlu....

Abis kalau nak kaji.... bukan cari tajuk....

Abis cari apa bro?

Nak isi borang PhD pun diaorang mintak tajuk... 

Org buat kajian sebab ada masalah... nak tambah pengetahuan dalam isu yang dikaji.... nak cuba dicari langkah2 memperbaiki atau menyelesaikannya...

Masalah tu adalah Research GAP....ada research gap baru ada kajian....dah ada research gap baru kecoh2 cari tajuk... tu pun working title dulu....

Tu macam ka bro?

Abis ko nak macamaner? 


Macam pasangan suami isteri..... sebagai analogy.....pastikan "gap diisi" dahulu dengan persenyawaan....dah berlaku persenyawaan barulah sibuk2 cari nama anak...kalau persenyawaan tak ada... “gap tak diisi”.... takyah sibuk2 ....

He he.... 


Juga.... mesti ghairah mencari dan ghairah membaca journal.....barulah cepat jumpa gap.... kalau 3 bulan baca 3 journal baik tok sah..... biar ghairah sampai baca 2,3 jurnal sejam.... Jgn hanya ghairah nak lakukan persenyawaan jer.... tapi lesu bila nak buka jurnal..... !!


Dahsyat analogi ko bro... nasib baik aku dah kawin...

Nak isi gap tu pun bukan senang bro.... ikut rezeki juga.... ada yang sekali dua baca terus jumpa gap..... sama seperti persenyawaan....kadang2 sekali jer dah jadi.... tapi ada yang tiap hari exercise pun....masih belum menampakkan hasil..... penat juga tau....!! Paling best ada yang buat santai2 jer pun jadi bro....

Alamak...... analogy u buat wa rasa tiba-tiba nak balik rumah cepatlah pulak....... 
Saya dapat dua-dua sekali
Siap thesis dan dapat baby 

Wa tanya lu....
Nak buat introduction..... mestilah berdasarkan persekitaran gap kajian

Nak tulis research statement.... itulah pernyataan tentang gap.... bukan tentang tajuk !!

Nak buat objektif mestilah utk mengisi gap

Nak buat research questions... mestilah mengambilkira instrument mendapatkan data yang akan menjawap persoalan yang bakal mengisi gap

Nak buat LR, mestilah yang menyokong kupasan teori dan perbincangan isu yang memperkukuhkan keperluan kajian anda untuk mengisi gap

PENDEK KATA.... RESEARCH IS ABOUT FILLING THE GAP NOT ABOUT LOOKING FOR THE TITLE !!

Abis macamana saya tak pernah dengar dan tahu pun benda ni ? Tak pernah diajar cari research gap pun ? Wa ditanya “Apa tajuk kajian u nak buat pHD ni?”

Abis u buat aper?

Cari tajuk ler ni..... dah dapat tajuk then baru nak cari pernyataan masalah dari tajuk tersebut.... tu yang saya tak jumpa2 sampai sekarang.... pening saya membaca journal tu jorunal ni....tak banyak yang saya jumpa relevan dengan tajuk saya. Kalau ada yang relevan sikit2.... tak jumpa ler pulak research gapnya....

Nak habaq mai..... patutnya U cari dulu research gap... sebab itulah tujuan kajian



Macam tak caya lah bro....

Katakan U nak tulis research question (RQ)
U MESTI tahu BEFOREHAND gap in the literature review....then method kajian utk dapatkan data dengan scale dan analisis yang sesuai yang dapat memberikan findings bagi menjawab RQ u tersebut... dan SEKALIGUS MENGISI RESEARCH GAP tu !!


Then nak tulis bentuk2 RQ samada berbentuk:
1. Descriptive (Apakah kekerapan......)
2. Relationship (Adakah terdapat hubungan...
3. Causal (Sejauh manakah keberkesanan....)

4. Indepth (Bagaimanakah fenomena....)


Semua di atas memerlukan anda mengetahui gap kajian anda... dan sesuaikan dengan bentuk2 RQ yang anda ingin tulis menepati keperluan dapatan  (kuantitatif ataupun kualitatif) yang sesuai dalam mengisi gap tersebut...

Hu hu patutlah saya fening dan mual memanjang..... tak nampak tujuan kehadapan.... resah dan gelisah jer..... rasa macam banyak yang tak settle dalam otak ni...sebab dah ada RQ tapi tak ada method dll.....

Tau tak per....

Kalau macam tu.... apa pulak RESEARCH GAP atau GAP in the LITERATURE tu bro....

Iskhhh..... banyak betullah persoalan u... kita sambunglah pada BHG 2...lagi panazzz...

OT

A brief proposal example for my class, EDU5900

Entry ini khusus untuk pelajar saya bagi kursus EDU5900. Berikut adalah contoh draf awal bagi satu proposal yang anda perlu siapkan untuk dihantar pada minggu 11 (30 Nov 2011). 


  • Sediakan dalam 1000 perkataan
  • 1.5 spacing
  • Font arial
  • Cover: Orange color A4 paper

Contoh:

Title:

Profiling performance indicators: Encouraging secondary school students to learn science effectively.

Introduction
Malaysia’s vision to become a developed nation by the year 2020 has placed science and technology as important subjects to excel in. This is especially so since science and technology are often perceived as fundamental forces behind economic development in industrialized countries (Loo, 1997). Reports on performance in science learning, especially those that highlighted students’ lack of interest as well as declining ability to do science ( Lee, 2001) sparked much concern about the ability to achieve the targetted goals.  This is further exacerbated by the fact that enrolment in the sciences as compared to the art  stream at higher secondary level is less than the expected 60:40 percent ratio.

Research statement
Although there were researches examining factors that influence science learning in Malaysia, the studies were not comprehensive. Among the aspects investigated include language influence on students’ understanding (Nabilah, 2006); problems with translating and analyzing text, pictures, charts and diagrams (T. Subahan, 1996; Yee, 1998); difficulty arising from complexity of terminology and its ideological or technological nature (Mohd Zakaria, 1992); inability to apply process skills (Mohammad Najib, 1999; Zurida, 1998) and failure to classify, synthesize and evaluate information (MOE, 2001). However the above mentioned studies were comprehensive enough to cover the affect, language and cognitive determinants of science learning.

This study is an attempt to outline the profile of performance indicators that students need in order to succeed in science learning;  learners who possess the language and cognitive ability as well as the right attitude towards science learning would be almost certain to be able to perform well in their science subjects. It is believed that identification of student-related (internal) variables to some extend would certainly help educators and parents to improve on aspects that individual students are weak in.  For instance, an understanding of how students attribute failure and inability to perform well in science subjects will be helpful for teachers when trying to motivate their students. It has been previously shown that students do become demotivated and lost interest in a subject when they attribute poor (science) performance to internal locus of control when in fact the source of difficulty is elsewhere (see Hicks & Nabilah, 1998).

In short, improved performance of Malaysian school children in their science subject can only happen if science teachers are able to identify indicators that will allow students to perform well, or variables that serve as hinderence, to effective learning. Only through profiling of their science performance indicators would specific teaching approach be employed, learning strategies be taught or other personal inadequacies be confronted and overcomed. For that reason, it is timely that science performance indicators are identified and a psychometrically sound inventory to assess and predict science learning outcome is developed.

Objectives
The study aims to:
§   explore the profile of students in relation to their cognitive ability,  English language proficiency and attitude toward science learning,
§   identify other factors that influence the students ability to do science,
§   examine the relationships between the cognitive development, English language proficiency and attitude towards the students ability to do science, and
§  develop an instrument (inventory) that will help predict and simultaneously assess students’ ability to do science

Research questions
Based on the above research objectives, the following research questions were posed:
§    What are the factors that influence students’ ability to do science?
§    What are the relationships between and among the  cognitive, language and attitude factors identified above?
§    How do they influence students’ ability to do science?

Hypotheses
It is also hypothesized that:
§  there is a significant relationship between student’s ability to do science with their cognitive ability, English language proficiency and attitude toward science.
§  there is a significant relationship between the students’ cognitive ability and the ability to do science.
§  there is a significant relationship between the proficiency in English language of students with different level of achievements  and the ability to do science.
§  there is a significant relationship between the attitude of students with different level of achievements  and the ability to do science.


Methodology
Research Design :
This research uses both qualitative and quantitative approaches of data collection,  to identfy and describe variables that influence the ability of lower secondary school students to perform well academically in science subject. In addition to examining the students’ English language proficiency and general attitude towards learning science, two cognitive factors – working memory capacity and field-dependent/independent ability - identified as aptitude indicators for learning science will also be measured.

Population and Sampling :
The population of this study will be all Form Four students in Selangor and Klang Valley. For the purpose of the research, the schools will be divided into two – rural dan urban schools. The sample of the study will later be selected using a stratified systematic cluster random sampling (of high and low achievers) from urban dan rural areas. It is anticipated that approximately 600 students will be involved in the study.

Research instruments :
This research will use a questionnaire to obtain the students’ demographic profile and to examine their attitude and motivation towards learning science. Specific (paper-and-pencil) tests to measure working memory capacity and field-dependent/independent ability will be administered as well. Students’ language proficiency and their academic achievement level will be assessed either based on the their PMR performances or via an interview.


Bibliography




OT


Tuesday, November 15, 2011

BENGKEL UPSI + UTM SKUDAI + UKM

Berikut adalah bengkel document map gabungan pelajar UTM Skudai + UPSI + UKM. Tak sempat nak komen apa2..... baru sempat masukkan pic utk kenangan bersama....


Kalau ada yang tak masuk dalam blog ni.... mesti NINE yang tak pandai ambil pic.... 



NINE - "OK mak cik2 dan pak cik2...... jgn pandang camera..."

One good paragraph is the key for a good LR
Email from Nina: 
Tkasih kongsi tips2 berguna semasa bengkel....


Focus.... analyze ideas to synthesize...

Concentrate....make a critical review is not that hard...

Non-stop..... just drop every relevant idea in your doc map......


Almost done....3 chapters in 3 hours !!

Emmmm..... bersama aweks Skudai yang datang dari jauh
utk menimba sedikit ilmu..

Semangat yang perlu dicontohi.....




Juga berkongsi berita gembira anak saya mendapat Mumtaz keseluruhan (7A) termasuk PAFA dalam PSRA yang diumumkan semasa bengkel berlansung semalam.... dan 5A UPSR 






Tahniah Salis....


Relex jap:
Wife: "I drove your car...there was trouble with your car. It has water in the carburetor"
Hubby: "You dont even know what carburetor is. Thats radiculous"
Wife: "I know... because your car was in the swimming pool.."


OT
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...